top of page

Proč se žáci učí geologii tak pozdě?

  • Obrázek autora: Jakub Holec
    Jakub Holec
  • 25. 8.
  • Minut čtení: 2

Aktualizováno: 26. 8.

Představte si, že se zeptáte deváťáků na základce: "Co vás baví na geologii?" Odpověď vás asi příliš nepřekvapí. "Geologie je nudná," uslyšíte nejčastěji. Jak je možné, že obor, který odhaluje tajemství naší planety, zkoumá diamanty i vulkány a dokonce hledá stopy života na Marsu, považují žáci za nezajímavý?


Problém ve špatném načasování

Geologie se v našich základních školách tradičně vyučuje v 9. ročníku. To je věk, kdy mají patnáctiletí žáci hlavu plnou úplně jiných věcí než minerálů, hornin a zkamenělin. Místo objevování světa kolem sebe řeší přijímací zkoušky, vztahy a hledání vlastní identity.


"Nezájem a nedostatek času věnovat se přírodopisu," přiznávají sami deváťáci v nedávném výzkumu Univerzity Karlovy. "Investujeme čas především do přípravy na přijímací zkoušky a geologii nevěnujeme příliš velkou pozornost."


Učitelé přitom víceméně souhlasně říkají: geologie by byla daleko atraktivnější pro šesťáky. Dvanáctileté děti mají přirozenou zvědavost, chtějí objevovat, sbírat, experimentovat. Právě v tomto věku by je mohly nadchnout lesklé minerály, fascinující geologické procesy a dobrodružné hledání zkamenělin.


ree

Co říká výzkum ze škol

Výzkumníci z Univerzity Karlovy provedli studii mezi žáky, učiteli a studenty učitelství. Výsledky ukazují na zajímavá zjištění:


Žáci uznávají důležitost geologie, ale v devátém ročníku ji už považují za nudnou. Oceňují praktické ukázky minerálů a exkurze, ale stěžují si, že "všechny kameny vypadají stejně" a chybí jim jednoduchý určovací klíč, jako mají v zoologii či botanice.


Učitelé vidí potenciál geologie, ale narážejí na překážky: zastaralé učebnice bez praktických souvislostí, nedostatek kvalitních vzorků minerálů a hlavně strach z organizace terénních výletů.


ree

Geologie není jen o kamenech

Moderní geologie překračuje představy o "sbírání kamínků". Geologové dnes:

  • studují izotopy těžkých prvků ve víně z moravských vinic

  • čtou z kostí našich předků informace o dávných klimatických změnách

  • objevují stopy první regenerace v dějinách Země na zkamenělých trilobitech

  • studují pro NASA horniny z Měsíce z misí Apollo


Co funguje a co ne

Výzkum jasně ukázal, co žáky na geologii láká:

  • Praktické ukázky - možnost osahat si minerály a horniny

  • Exkurze do terénu - návštěvy lomů, dolů a přírodních lokalit

  • Drahokamy - téma, které zaujme prakticky každého

  • Propojení s životem - stavebnictví, energetika, ekologie


A co žáky naopak odrazuje:

  • Abstraktní témata - geologický čas, krystalové soustavy

  • Podobné vzorky - když "všechny kameny vypadají stejně"

  • Zastaralé učebnice bez praktických souvislostí


Cesta k nápravě

Řešení existuje, ale vyžaduje systémové změny. Klíčové je více praxe, méně teorie. Žáci chtějí vidět, jak geologie souvisí s jejich životem. Proč je důležité znát složení půdy pro zemědělství? Jak geologové pomáhají při stavbě tunelů? Kde se berou suroviny pro naše mobily?


ree

Škoda by bylo, kdyby děti o geologickém bohatství naší země nevěděly. Geologie totiž není jen o minulosti - je to klíč k pochopení klimatických změn, udržitelného využívání zdrojů a možná i budoucnosti lidstva na jiných planetách.


Článek vychází z výzkumu Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků publikovaného v časopise Geoscience Research Reports, který zmapoval postoje žáků, studentů a učitelů k výuce geologie v České republice.

 
 
 

Komentáře


bottom of page