top of page

Minerály ve výuce: Když žáci konečně pochopí, proč se to učí

  • Obrázek autora: Jakub Holec
    Jakub Holec
  • 7. 11.
  • Minut čtení: 2

Aktualizováno: 7. 11.

„Pane učiteli, a k čemu mi budou kameny?"

Znáte to? Stojíte před třídou se vzorky minerálů a hornin a vidíte v očích žáků tu typickou směs nudy a odporu. Horniny a minerály – pro mnoho dětí jedna z nejméně zajímavých částí přírodopisu na základce.

Ale co když by žáci sami přijdou na to, že bez minerálů by neměli mobil, tužku ani kolo?


Od nudy k objevování

Právě proto jsme vytvořili metodický balíček Minerály ve výuce, který posouvá tradiční přístup k výuce minerálů. Místo memorování názvů a vzorců žáci objevují, že učit se o minerálech není o nějakých abstraktních kamenech – je to především o světě, ve kterém žijí.


Co materiál nabízí?

5 komplexních lekcí pokrývajících cca 8 vyučovacích hodin. Všechny lekce byly ověřeny v praxi v 6. a 9. ročníku, takže víte, že fungují.

A hlavně – vše je připravené k okamžitému použití. Pracovní listy? Máte. Karty na stanoviště? Máte. Scénáře aktivit? Taky. Ušetříte hodiny přípravy.


Zkoumání fyzikálních vlastností minerálů


Co dělá tyto lekce jiné?


1. Začínáme tam, kde žáci jsou

První lekce "Jsou kameny důležité?" staví na názorové škále. Žáci zaujmou postoj k významu minerálů... a pak obcházejí stanoviště s reálnými předměty. Tužka, baterie, sklenička, pozinkovaná konev.

Na konci hodiny se vrátí na názorovou škálu znovu. A víte co? Většina z nich změní názor. Protože právě pochopili, že bez minerálů by to v životě nebylo ono. A nebo taky ví, že učitel očekává změnu v jejich postojích :)


2. Badatelství, ne memorování

V lekci "Zkoumání a určování minerálů" si žáci nejprve osahají fyzikální vlastnosti minerálů. To pak využijí, když v navazující hodině pracují s určovacím klíčem k určování minerálů. U nabízených vzorků ověřují jejich tvrdost, zkoumají vryp, pozorují lesk.

Není to o naučení se, že "křemen má tvrdost 7". Je to o tom naučit se pozorovat a systematicky zjišťovat informace. Dovednost, která se hodí nejen v geologii.


3. Od minerálu k mobilu

Lekce "Od minerálu k předmětu" pracuje s kartičkami. Žáci skládají trojice: předmět – prvek – minerál.

Displej mobilu – křemík – křemen. Autobaterie – olovo – galenit.

Najednou minerály dávají smysl. Protože jsou spojené s něčím konkrétním a potřebným.


4. AI jako pomocník

V lekci "Životopis drahokamu" žáci vytváří jednoduché "CV" vybraného drahokamu. A pracují přitom s AI nástroji.

Učíme je klást správné otázky, ověřovat informace, přepisovat do vlastních slov. AI je pomocník, ne náhrada myšlení. A to je přesně ta dovednost, kterou budou potřebovat.


5. Kreativita na závěr

Poslední lekce "Videoprojekt na minerály" nechá žáky vytvořit 20-30sekundové video o minerálech kolem nich.

Scénář, natáčení, střih. Týmová práce, kreativita, digitální kompetence. A na konci? Něco, do čeho promítli sebe a vlastní nápady a kreativitu.


Dost možná máte minerály už za sebou a právě se chystáte s žáky na horniny a další geologická témata. Podobně my jsme potřebovali si s žáky tématem nejdřív projít, aby mohl náš metodický balíček vzniknout. Budeme rádi, když materiál využijete pro plánování vaší vlastní výuky jako jeden z inspirativních zdrojů.


Metodický balíček si můžete stáhnout na https://www.explorika.cz/mineraly-vyuka.


Materiál vznikl z výukových lekcí, které jsme ověřovali v devítkách a částečně i šestkách. Budeme rádi, pokud jej využijete a dáte pak v komentářích u příspěvku vědět, jak se s ním vám a žákům pracovalo.

 
 
 

Komentáře


bottom of page