top of page

Když žáci zkoumají horniny

  • Obrázek autora: Jakub Holec
    Jakub Holec
  • před 6 dny
  • Minut čtení: 3

Je polovina listopadu a na řadě škol jsou teď horniny přírodopisným tématem. Tento příspěvek píšu, protože si myslím, že zkoumání hornin může být pro žáky příležitostí k rozvoji důležitých přírodovědných dovedností jako je pozorování, porovnávání na základě rozdílných znaků a vyvozování. Protože často hledám inspiraci, jak různá témata ve výuce uchopit, chci nabídnout naši zkušenost právě s tímto tématem.


Co jsme dělali?

Celá výuka stála na tom, že se žáci nejdříve prakticky seznamovali s vlastnostmi hornin, které pak využili při jejich určování s pomocí klíče. Na základě toho pak horniny třídili do tří skupin podle vzniku. Tedy žádná velká teorie, jen znalostní základ a pak především praktické zkoumání na vzorcích hornin.


Čest stanovišť

Seznámení s vlastnostmi hornin probíhalo na šesti stanovištích. Každé zaměřené na jednu vlastnost:

  1. Přítomnost krystalů – Žáci s lupou hledali, zda hornina obsahuje pravidelné krystaly s lesklými plochami, nebo jen zaoblená zrna. Žula jim dávala jasnou odpověď, u čediče se museli víc soustředit.

  2. Textura – Jsou minerály uspořádané do vrstev, nebo chaoticky? U svoru viděli tenké listy "jako v knize", u žuly spíš "naházené náhodně".

  3. Barva – Nejjednodušší stanoviště? Možná. Ale žáci zjistili, že čedič je temně šedý a jednotný, zatímco žula vypadá jako pestré puzzle.

  4. Zrnitost – Vidíme zrna pouhým okem? Potřebujeme lupu? Nebo nejsou viditelná vůbec? Tady se ukázalo, že ne všichni vnímáme stejně – co jeden označil za středně zrnité, druhý viděl jako hrubozrnné.

  5. Poréznost – "To je jako houba!" zaznělo u sopečného tufu. Kompaktní žula byla naprostý opak. Žáci si dokonce všímali, že porézní horniny jsou lehčí.

  6. Třídění do skupin – Zkuste podle vzhledu určit, jestli je hornina vyvřelá, usazená nebo přeměněná. Tady se mnozí netrefili, ale to nevadilo – důležitější bylo, že přemýšleli a hledali souvislosti.

ree

Zkoumání a určování hornin s klíčem

Poté, co si "osahali" důležité vlastnosti hornin, přišla práce s určovacím klíčem. Začali jsme tak, že jsme odkázali na druhou stranu klíče s fotografiemi a popisky hornin. Zeptali jsme se: "Poznáváte nějaké horniny z minula?"

"To je žula!" "Tohle je svor!" Najednou měli pocit, že už něco znají. Pak jsme si společně ukázali, jak funguje dichotomické rozhodování. Na jednom vzorku jsme prošli celou cestu – otázka, odpověď, další otázka, odpověď... až jsme došli k názvu. A pak už pracovali sami.

Žáci chodili pro očíslované vzorky, určovali je a zaznamenávali si cestu klíčem. Někteří si vytvořili vlastní systém – barevné šipky, čísla. Oceňujeme, že se snažili práci zorganizovat po svém.


ree

Od vlastností ke vzniku

V poslední části dostali žáci v každé řadě stejné horniny. Před tím, než poslali svoji horninu do další řady, bylo jejich úkolem ji přiřadit do jednoho ze tří základních typů hornin podle vzniku a zdůvodnit to. K tomu dostali jednoduchá kritéria pro třídění:

Vyvřelé horniny

  • Krystalky viditelné pouhým okem nebo lupou

  • Bez vrstev a proužků

Usazené horniny

  • Vrstvy nebo proužky (vrstvení)

  • Složené ze zrnek (drobná zrnka písku, větší oblázky)

  • (Mohou obsahovat zkameněliny)

Přeměněné horniny

  • Pruhy nebo pásy

  • Vrstevnatá textura (viditelné vrstvičky při pohledu z boku)

Takže něco jako "Přeměněná hornina. Je lesklá a vidím při pohledu z boku vrstvičky."


Co si žáci odnesli

Naučili se, že každá hornina má své charakteristiky, které lze popsat a porovnat. Že není až tak důležité horniny pojmenovat, ale hlavně popisovat jejich vlastnosti, což se pak hodí i pro jejich využitelnost v běžném životě. Mnozí oceňovali, že "to má logiku" a že se "člověk vždycky někam dostane" a že to nemusí být nutně správně.

Bylo to dokonalé? Ne. Ale většina žáků byla vtažená. Ptali se, porovnávali a zajímali se o to, co mají na stole před sebou.

Zkoumání hornin není o tom naučit žáky nazpaměť dvacet názvů. Je o tom, aby se naučili pozorovat, porovnávat a usuzovat. Aby geologie nebyla abstraktní věda z učebnice, ale něco hmatatelného. Doslova.

Materiály, se kterými jsme ve výuce pracovali můžete stáhnout a použít do své výuky. A pokud nemáte klíč, tak si můžete stáhnout aspoň jeho základní verzi v pdf. Není tak pěkná, ale rozhodně je dobře použitelná.


 
 
 

Komentáře


bottom of page