Více o nás
Proč to děláme
Žáci často vnímají geologii jako nudný předmět plný abstraktních pojmů. Učitelé se potýkají s nedostatkem praktických materiálů a omezenými možnostmi terénní výuky.
Proto vytváříme materiály s cílem zvýšit zájem dětí o přírodovědná témata. Chceme, aby učení dětí bylo založeno na vlastním zkoumání a objevování. Z toho důvodu se zaměřujeme na určovací klíče, které cílí na pozorování a porovnávání přírody skrze vlastní zkušenost.

Jakub Holec
Zakladatel a tvůrce materiálů
Jako učitel na základní škole a rodič vnímám, jak zásadní je přímá zkušenost dětí s přírodou. Baví mě nacházet způsoby, jak dětem zpřístupnit svět přírody tak, aby ho mohly samostatně zkoumat a objevovat.
Určovací klíč pro mě není jen nástroj pro identifikaci – je to průvodce, který učí děti systematicky pozorovat, porovnávat a uvažovat. Rozvíjí jejich schopnost všímat si detailů a dělat vědecky podložené závěry. A především jim dává pocit úspěchu, když dokáží samy určit, co našly.

Jakub Trubač
Tvůrce materiálů
Jako geolog a učitel propojuji svět vědy s praxí a hledám způsoby, jak přiblížit složité přírodní jevy tak, aby byly srozumitelné a poutavé i pro děti. Fascinuje mě, jak i malý kámen nebo nenápadný vzorek horniny může vyprávět příběh starý miliony let.
Věřím, že skutečné porozumění přírodě začíná u vlastní zkušenosti – když si žáci sami vyzkouší pozorování, experiment nebo určování nálezů. Chci, aby se učili přemýšlet jako vědci: klást otázky, hledat odpovědi a radovat se z objevů, které udělají vlastníma rukama.
Jak vznikají naše klíče
Spolupracujeme s odborníky z univerzit, muzeí a dalších institucí, abychom zajistili odbornou správnost našich určovacích klíčů. Zároveň klíče ověřujeme přímo s dětmi a učiteli ve školách – je pro nás důležité, aby děti určovacím klíčům rozuměly a uměly s nimi pracovat v rámci samostatné nebo skupinové práce. Prvním vydáním to rozhodně nekončí. Zajímá nás zpětná vazba pro budoucí aktualizovaná vydání. K určovacím klíčům připravujeme výukou ověřené metodické materiály, které publikujeme ve spolupráci s Metodickým portálem RVP.CZ.
Ověřování pracovní verze určovacího klíče na minerály se žáky Základní školy Kunratice.

Workshop s určovacími klíči na učitelské konferenci Dny s didaktikou biologie 2025 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Na čem pracujeme
Klíč k určování oblaků
Připravujeme Klíč k určování oblaků. Klíč nabídne rozhodovací strom na určování deseti základních druhů oblaků, jejich popis doplněný o ilustrace oblaků, fotografie a další materiály pro pozorování a poznávání oblaků.

Klíč k určování meteoritů
Připravujeme Klíč k určování meteoritů. Klíč nabídne rozhodovací strom na rozlišování meteoritů od ,,falešných" meteoritů, popis meteoritů, ilustrace, fotografie a formulář na záznam nálezů a pozorování.

Minerály a horniny
K určovacím klíčům a metodikám chceme nabídnout solidní vzorky minerálů a hornin. Pro školy a sběratele, kteří si chtějí doplnit sbírky nabídneme možnost získat požadovaný minerál či horninu ve více kusech. Zároveň připravujeme sady minerálů a hornin jako základní sbírku.

S kým spolupracujeme
Při tvorbě určovacích klíčů spolupracujeme s odborníky, protože je pro nás důležitá odborná správnost našich materiálů.
Odborné konzultace geologických klíčů:
-
doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze)
-
doc. RNDr. Jakub Trubač, Ph.D. (Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze)
Odborné konzultace Klíče k určování oblaků (vyjde v září 2025):
-
RNDr. Miloslav Müller, Ph.D. (Ústav fyziky atmosféry Akademie věd ČR)
-
Mgr. David Čapek, Ph.D. (Astronomický ústav Akademie věd ČR)
-
Mgr. Luboš Vrtiška, Ph.D. (Národní muzeum)
Jsme součástí DigiKoalice - platformy Ministerstva školství a tělovýchovy ČR a Národního pedagogického institutu ČR, která se zaměřuje především na digitální vzdělávání.
Naše určovací klíče odebírá:
-
Rezekvítek z.s.
-
Příroda do kapsy